چطور ارادمونو تقویت کنیم؟
چطور ارادمونو تقویت کنیم؟

برای تقویت اراده طی مراحل ذیل لازم است:
1- ارزیابی: در این مرحله باید به مدت چهار روز، و هر روز پنج دقیقه اعمال و رفتار خود را به بوته امتحان و سنجش درآورید. بررسی كنید كه اعمال شما چقدر به دنبال اراده است و آیا پس از اراده پیگیری و ثبات دارید یا احساسات و محرك‏های بیرونی شما را متوقف می‏كند؟ در ضمن تعیین كنید كه چند درصد از اعمال شما به صورت عادت و خالی از اراده است. در این مرحله پی خواهید برد كه اراده شما لااقل در بعضی از موارد نارساست و ملاحظه خواهید كرد كه اگر بعضی از اعمال شما با اراده قوی انجام شود، بازده خیلی بیشتری خواهید داشت و لذا به اهمیت تقویت اراده پی خواهید برد.
2- در مرحله دوم باید از تلقین استفاده كنید. اولا تلقین‏های منفی را به تدریج از خود دور كنید؛ مثلا این جمله »من همیشه كارها را ناتمام رها می‏كنم« یا »هر چیز كوچكی، اراده مرا متزلزل می‏كند « را از خاطره خود حذف كنید. در عوض باید به خود تلقین كنید كه »كسب اراده قوی برای من آسان است و سعی خود را در این جهت مصروف خواهم كرد.«
3- هر روز تعدادی كار ارادی برای خود ترتیب دهید. این كارها باید مستلزم جد و جهد واقعی باشد. هم چنین این كارها نباید خارج از توانایی فعلی شما باشد؛ مثلاً هر روز صبح برنامه‏ای را برای تمام روز تنظیم كنید. این برنامه بدون اغراق و زیاده‏روی باشد و سپس به هر قیمتی آن را دنبال كنید. هیچ چیز نباید مانع كار شما شود.
4- تعداد كارهای ارادی و میزان مشكل بودن آنها را به تدریج افزایش دهید.
5- محاسبه: هر شب اعمال ارادی موفق و موارد ضعف را یادداشت كنید. در موفقیت‏ها شكرگزار باشید و در صدد رفع ضعف‏ها برآیید.
6- آخرین نكته كه در واقع هم به منزله شرطی برای همه مراحل بالا و هم عاملی برای تقویت اراده است، توجه به این نكته می‏باشد كه اولا همه حول و نیروهای ما از خداست و لذا در برابر موانع از خداوند استعانت بجوییم و ثانیا اراده ما باید درجهت اراده خداوند باشد؛ یعنی، آنچه خداوند اراده می‏كند ما هم اراده كنیم. افرادی كه اراده آنها در جهت معصیت است، ثبات قدم ندارند و به راحتی در برابر مشكلات متوقف می‏شوند، ولی اگر انسان به دنبال رضای خداوند باشد و خواست او درجهت انجام وظیفه باشد، مسلما اراده او آهنین و خلل ناپذیر خواهد شد.
از جمله اموری كه برای تقویت اراده مناسب است موارد زیر می‏باشد:
1) روزه‏داری.
2) ورزش، به ویژه كوهنوردی.
3) مداومت بر عمل خلاف تمایلات پوچ نفسانی.
4) دوری از اموری كه موجب سستی و ضعف اراده می‏شود؛ مانند خواب زیاد، بیكاری، تنبلی و ...
5) اشتغال به فعالیت‏های سخت و دشوار.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: علمي، ،
:: برچسب‌ها: تقویت اراده, اراده, چه کنیم؟, ,
نويسنده : zahra